marți, 19 octombrie 2010

Duminica de suflet






De mult timp n-am mai avut asa o senzatie de liniste sufleteasca.
Duminica am ajuns sa stau din nou in banca familiei,in biserica din sat,o biserica cu un trecut tare indepartat.Acum e o biserica reformata,dar de-a lungul timpului si-a mai schimbat arhitectura,cultul...Dateaza din secolul al XIII lea,din vremea lui Arpad,iar intre zidurile sale extrem de vechi linistea a ramas aceeasi.Doar frescele ma privesc acum putin cam stranii.Copil fiind,nu intelegeam ce cauta pe peretii ei cei trei sfinti:Sf. Laszlo,Sf.Istvan,Sf.Imre,mai ales ca religia reformata nu are sfinti pictati pe pereti.Acum intreaga biserica,restaurata de vreo doi ani, e plina de marturiile istoriei.
Alaturi de persoanele cunoscute de cand ma stiu,ascultam vorbele preotului.Le patrundeam intelesul,bucuria ,dar si tristetea.Se sarbatoreau 50 de ani de casnicie a 8 perechi din Remetea.Unii au ramas impreuna,pe altii i-au despartit destinul. Tot acum era botezata si nepoata unui cuplu,al treilea copil din familie.Fericire mare in familie,mai ales ca a urmat dupa doi baieti. Tristete in sat fiinca e singurul copil nascut in acest an.
Biserica a ramas martora tacuta a acestui dublu eveniment a unei familii remetene,dar eu am fost fascinata de frumusetea acestui monument.Nu stiu daca oamenii din sat mai simt ceva cand trec pragul acestei biserici,deoarece obisnuinta isi lasa amprentele,in schimb multi,foarte multi turisti poposesc in Remetea doar sa vada cu ochii lor o marturie a trecutului.
Am iesit in curtea bisericii cu gandul ca pasii mei se vor intoarce aici ori de cate ori voi avea ragazul sa raman duminica in Remetea.E prea multa liniste intre aceste ziduri ca eu sa nu profit de ele!

p.s.Imaginea bisericii e mai veche,dar acum renovata e cu mult mai frumoasa si in exterior,iar curtea e ingrijita,fiindca preotul e un om gospodar.O sa mai fac poze si cu aparatul meu.Sunt locuri prea frumoase sa nu fie vazute.

10 comentarii:

  1. E bine să te întorci acolo unde simti linistea sufleteasca de cate ori ti-e ingaduit.:)
    Chiar doream sa fi pus poze mai recente.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am avut aparatul la mine,din pacate,dar mi-am propus sa merg intr-o zi sa fac cat mai multe poze.Am cerut voie:).O sa ma intorc cu poze recente!

    RăspundețiȘtergere
  3. Desi nu sunt obisnuita sa vad pereti pictati la o biserica reformata,cred ca-i frumos!!!
    Si eu merg cu placere la biserica mea....desi o fac foarte rar,din pacate!!!
    Iti trimit ganduri bune!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Angi,
    Este blândă biserica ta, ca toate lăcașurile în care am pășit, copii fiind.
    Ele își păstrează aerul special de curățenie și de frumusețe.
    Ca și tine, simt o încărcătură sufletească extraordinară, de câte ori mă pot întoarce acolo.

    RăspundețiȘtergere
  5. Frescele de pe peretii bisericii reformate din Remetea,ne trimit,Judy in timpuri mult prea indepartate,prin vremuri nesigure a crestinilor reformati.A fost biserica tuturor,si drept urmare fiecare si-a lasat urme.Abia de 2 ani au aparut picturile pe pereti ,pana atunci zidurile erau varuite in alb.Doar trei sfinti tronau in partea estica a bisericii,marturii vii a trecutului.Curiozitatea muzeografilor din Budapesta a scos la iveala si restul monumentului.Rar astfel de biserici.In tara au ramas doar cateva(din cate stiu eu vreo 9,-Arpad kori templom.)Greu e sa lupti cu vremurile rele sau bune,dar poti rezista!Dovada e si aceasta veche biserica!

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca biserica din Sustiu,unde locuiesc,are farmecul ei aparte si seamana in interior cu bisericile bucovinene-preotul de demult era bucovinean si si-a pus amprenta pe stilul bisericii,cea din Remetea,satul natal,are un aer foarte vechi.Poate de aceea simt acea liniste sufleteasca.E biserica copilariei,adolescentei si tineretii mele,dar si biserica atator suflete de mult trecute.
    E bine sa mai trecem pragul bisericilor,sa inchidem ochii si sa ne deschidem mintile si sufletul.Nu poate decat sa ne linisteasca.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mă bucur pentru că ai reuşit să faci asta :).

    RăspundețiȘtergere
  8. ...eu ma simt chiar bine,Mircea:)...

    RăspundețiȘtergere
  9. Te astept cu o noua duminica de suflet din Sustiu.

    RăspundețiȘtergere
  10. Voi incerca,Teodora,sa am astfel de duminici.

    RăspundețiȘtergere